Många av våra vägar som byggdes på trettiotalet använde makadam.
På den tiden krossade man på plats och flyttade stenkrossen med sig efterhand som vägen blev klar.
Idag tillverkas makadam i våra bergtäkter och krossas då i olika fraktioner.
Uppfinnaren av makadam var en skotte John Mac Adam (1756-1836), ingenjör som började bygga vägar och då började använda krossad sten som underlag för finare grus.
Stenen levererades förr av bönderna i trakten, en välkommen biförtjänst. Många odlingsrösen försvann ute på åkrarna, nackdelen var att det fanns begränsningar i stenens storlek eftersom intaget till krossen var begränsat.
Stenar till 20-30 cm diameter kunde stoppas i krossen. Det krossade materialet skyfflades sen upp på en hästkärra eller skottkärra och spreds ut på vägen.
Krossen drevs med remmar av en tändkulemotor eller ångmaskin. Oljudet var öronbedövande och det sägs att det hördes kilometervis och den man som stod och matade krossen blev senare i livet ”stendöv”, hörselskydd var ännu inte uppfunna.
Krossen som du ser är tillverkad av Ystads gjuteri och mekaniska verkstad aktiebolag. Namnet är ingjutet i svänghjulet. Det står också ”ca 300 hwarf pr. minut”. Den är troligen tillverkad på 1920-talet och förmodligen använd vid rätningen av väg 23 på 1930-talet.
En mycket arbetsbesparande maskin, då det tidigare var vanligt att man krossade sten till makadam för hand, med en vanlig handslägga.
Eftersom maskinen var så stark fick den namn efter en mycket stark man i Bibeln – Simson (Domareboken kapitel 13-16).
Om du tycker gammal teknik verkar intressant så hör gärna av dig till Gårdsby hembygdsförening: hembygd@gardsby.se
Text: Kjell Gustafsson, foto: Poul Kongstad
TIPS: Om du på mobilen inte ser menyn överst till vänster, vänd mobilen till liggande bildskärm